duminică, 14 decembrie 2008

O zi bună de plajă



"O zi bună de plajă" este un scurtmetraj românesc de zece minute, care a luat Ursul de Aur la Festivalul de film de la Berlin din acest an. L-am văzut aseară pe HBO. După cele zece minute, am făcut gura pungă şi m-am întrebat cu voce tare cum de acest pseudofilm a câştigat ditamai trofeul. Un răspuns ar fi că e românesc şi acum tot ce e românesc se premiază, indiferent dacă e o prostie sau nu. Ar mai fi ... N-ar mai fi nimic pentru că acesta e singurul motiv care mi-a venit în minte. E o porcărie de film. Bine că a fost scurt şi n-am pierdut decât zece minute din viaţă ca să-l văd.

Se supără cineva dacă spun care e subiectul acestui film stupid? Dacă da, îmi cer iertare, dar mai bine mă credeţi pe cuvânt că nu merită osteneala să vă obosiţi creierul şi ochii să vă uitaţi la aşa ceva. Trei băieţi într-o camionetă galbenă gonesc spre mare. În drum dau de o prostituată pe care, cred, nu mi-am dat seama din film, o urcă în dubă cu forţa. Ajunşi pe plajă se dezbracă, dar nu de tot, şi se aruncă în valuri. Ei, e soare, e mare, e cald şi bine, şi-i înţeleg. Prostituata iese din dubă. Băieţii o târăsc în apă şi o pipăie niţel. Ea se zbate că nu-i place. Îmi dau eu seama după faţa ei schimonosită că nu-i convine bulăneala pentru că ştie că nu vede niciun ban de la coate goale ăştia mucoşi.

Surpriză. În dubă mai e un bărbat legat fedeleş care iese şi el la lumină. Dar la lumină dă de dracu. Ce să mai. Nu mi-am dat seama ce naiba au avut puştii cu ăştia doi de voiau să-i căsăpească până la moarte. Nu tu idee, nu tu noimă, nu tu nimic. Un film în care se întâmplă ceva-ceva, dar aşa ca să fie niţică acţiune. Şi o prostituată căreia îi vedem doar fundul urât şi faţa spoită.

Dar am găsit altceva mai interesant ca filmul. Regizorul Bogdan Mustaţă a apelat pentru cei trei actori amatori la trei adolescenţi delicvenţi, închişi în penitenciare din Craiova şi Rahova. Ce-au făcut ei în film? Au furat o camionetă, au răpit o prostituată, au bătut un om şi trag cu poftă din ţigări. Păi, cam asta au făcut şi în viaţa de zi cu zi de sunt după gratii. Care e şmecheria că nu mă prind. Dacă erau puşi să joace rolul a trei copii care învaţă bine, cântă la vioară şi apoi ajung la facultate, atunci ar fi fost ceva. Aşa, copiii şi-au jucat propriul rol de delicvenţi. După feţele lor chiar le-a făcut plăcere să-l îndese cu faţa în apă pe bietul om legat cu sfoară şi s-o mamelească pe prostituată. Pentru ei, filmul a fost o gură de aer şi o doză de libertate înainte să-şi reia rolul de după gratii. Pentru regizor, sigur a fost o satisfacţie că a luat Ursul de aur. Pentru mine, o pierdere de timp.

8 comentarii:

pantacruel spunea...

'o zi bună de plajă' nu este chiar atat de stupid si nici porcarie cum zici tu (atunci ce s-ar mai putea spune despre 'megatron'?).

in plus, observ ca nu ai prezentat nici macar un argument in sprijinul afirmatiilor pe care le faci.
asta in cazul in care "subiectul scurtmetrajului" povestit de tine atat de labartat si iscusit, cu candoarea si expresivitatea unei eleve silitoare de clasa a 5-a, nu este chiar singurul tau argument :)

o zi buna de filme iti doresc.

PETISA spunea...

Draga Panta, daca nu iti plac "cronicile" mele de clasa a V-a esti invitat sa citesti alte bloguri.

cred ca e suficient sa spun ca e prost filmul. nu trebuie sa aduc zeci de argumente ca e plictisitor si stupid. in plus, cred ca fiecare poate sa scrie ce vrea pe blogul lui. pot sa scriu doar atat: "o zi de plaja" e un film slab. si atat.

pantacruel spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
pantacruel spunea...

draga petisa,
poate ca unele 'cronici' ale tale imi plac :)

si nu a cerut nimeni zeci de argumente. nici nu stiu daca a cerut cineva ceva in cazul asta. acum vad ca i-ai mai gasit o hiba scurtmetrajului. e plictisitor! desi, dupa cum recunosti, nu dureaza mai mult de 10 minute. exact cat sa te asezi si sa te ridici la loc de pe scaun.

nu caut galceava, petisa draga,
mai ales pe blogul altuia, unde "fiecare poate sa scrie ce vrea si cum vrea", cum bine zici.
dar ce ne facem cu rubrica comment? ori o fi destinata exclusiv aplauzelor si osanalelor?

ceream "un singur argument ca filmul e prost" din partea cuiva care, se pare, merge des la cinema la filmele bune.
si ocoloste, pentru ca timpul este f pretios, sutele de comedioare si prostioare "plictisitoare, stupide si slabe" americanesti. sau ma insel cumva?

pantacruel spunea...

uite, te-am trecut si-n blogroll, ca sa nu-mi porti dusmnaie :)

PETISA spunea...

of... de ce ma zgândări?

nu astept aplauze, dar nici jignirile gratuite nu-mi plac. poate tie ti-a placut filmul si de-asta te-ai suparat. nu mai aduc argumente pentru ca, zic eu, am adus suficiente, insa de la un film premiat cu ursul de aur am pretentii. chiar si de la un scurtmetraj. si cred ca am vazut destule filme cat sa am o parere, fie ea in contradictie cu gusturile oamenilor care citesc acest blog.

in rest, salutari de la o fosta colega din subordinea lui horică. :)

pantacruel spunea...

nici mie nu mi-a placut la nebunie filmul. ba chiar m-a dezamagit, pt ca aveam ale asteptari de la acest filmulet mult laudat. insa nici prost nu e, asta e clar.

are ceva din 'marfa si banii' lui puiu si putin din 'furia' lui muntean. spune multe in cuvinte (onomatopee) putine, o felie de viata absurda, dar reala din viata noastra. o metafora nereusita despre lumile divergente care se ciocnesc si interactioneaza intr-un punct.
desigur nu a iesit exact ce si-au propus regizorul bogdan mustata si scenaristul catalin mitulescu, dar a iesit ceva. filmul iti lasa un gust amar in minte, chiar daca nu are intensitatea si subtilitatea cuvenita unui film premiat la berlin.

dar pana la porcarie de film plictisitor si stupid e cale lunga. fie ea si parcursa legat(a) sul, intr-o dubita imputita alaturi de 3 golani si o sticla de fanta la 2 l. :)

Brînzei spunea...

...Pentru mine, o gura de aer. Cu siguranta cele 10 minute economisite imi vor fi mai folositoare. Am vazut destul "Made in Romania" crap already. Tot mai mult in ultima vreme.