joi, 13 noiembrie 2008

Lista neagră - un film de neuitat



De multă vreme, poate prea multă, n-am mai văzut un film atât de bun. S-a întâmplat chiar la tv.Miercuri seara, la TVR 1. Regizorul de teatru Alexandru Tocilescu a prezentat "filmul şoc" - Lista neagră. Înainte de aşa-zisă cronică a lui, am auzit doar că este un film bun şi nu carecumva să-l ratez. Aşa că de la ora 22.00 şi ceva am rămas neclintită pe TVR 1. L-am ascultat şi pe dl. Tocilescu. Să mă scuze dl. regizor, poate în meseria lui, la teatru, e bun, dar la critica de film stă foarte prost. A spus despre film că este alert şi nimic mai mult. A lăsat de înţeles că n-ar fi cine ştie ce. Mai-mai că aş fi schimbat la un film de doi lei pe un alt post dacă era să mă iau după descrierea lui Tocilescu. Bine că nu m-am luat.

Un film în olandeză, cu actori olandezi, regizat de un regizor olandez, Paul Verhoeven. Ceea ce nu ne-a spus dl. Tocilescu:

1. Filmul nu este unul bun, ci unul genial. Verhoeven a demonstrat că se mai pot face filme colosale despre evrei şi nazişti. Şi asta fără să cadă în plictiseală şi repetiţii.

2. Actorii sunt extraordinari, frumoşi şi lipicioşi. Adică n-ai vrea să-i mai scoţi de la inimă nici după ce se încheie filmul.

3. Povestea este cutremurătoare şi foarte bine spusă. Deşi pe alocuri se simte un aer hollywoodian, naturaleţea olandeză e copleşitoare.

Timp de două ore n-am îndrăznit să mă ridic de pe canapea nici măcar pentru o scurtă călătorie la toaletă. Pe scurt: un grup de evrei (bogaţi) este nimicit de nazişti. Scapă o femeie, care reuşeşte să se infiltreze în rândurile inamicilor. Şi de aici tot felul de planuri, uneltiri, trădări, iubiri, împuşcături şi multe altele de neuitat.

Paul Verhoeven este probabil cel mai de succes regizor olandez. A realizat cel mai popular serial tv din Olanda, "Floris". Omul şi-a încercat norocul şi la Hollywood unde a rupt box-office-urile cu RoboCop, Total Recall, Basic Instinct, Starship Troopers. Pun pariu că mulţi dintre voi habar n-aţi avut că Basic Instinct a fost făcut de un olandez. Mi-a plăcut mult o declaraţie a lui Verhoeven vizavi de munca sa. "Filmele sunt o minunată îmbinare de artă şi de business. Ţelul suprem este să îmbini aceste opusuri într-un mod strălucit. Această îmbinare face ca un film să fie unul de valoare, dar şi un succes din punct de vedere comercial". După atâta Hollywood, mai bine zis după 20 de ani de filme americane, s-a întors în 2007 în Olanda pentru Lista neagră. Îl recomand cu două mâini şi cu două guri.

Încă un amănunt picant. Iniţial, pentru rolul principal, jucat deClarice van Houten, fermecătoare şi blondă şi brunetă, Verhoeven avea în minte un bărbat. Însă nu ştia cum să infiltreze un bărbat printre nazişti. După multă vreme a realizat că doar o femeie cu sâni frumoşi este arma perfectă împotriva naziştilor. Şi bine a făcut. Ce mai pregăteşte Verhoeven pentru anul viitor? Din păcate, un film american cu Pierce Brosnan.


5 comentarii:

Anonim spunea...

am urmarit filmul ,mi-a placut si mie intr-adevar (spionaj , uneltiri,tradari ,un pic de iubire :)).
as dori sa vad cat mai multe filme in genul acestuia .daca poti sa ma ajuti cu niste titluri, te rog sa ma ajuti.multumesc.cele bune

PETISA spunea...

mi-au venit in minte cateva filme: in primul rand, fascinanta pelicula »Lista lui Schindler», apoi, »The Pianist», mai noul «The Reader«. Ar mai fi »Au revoir les enfants», »Heaven» cu Cate Blanchett, covarsitorul »Cidade de Deus». Ar mai fi doua, pe care nu le-am vazut: »Enemy at the Gates» si »Miracle at St. Anna». Sper sa iti placa ceva din lista asta. toate bune.

PETISA spunea...

am uitat de "Trenul Vietii" (train de vie) de Radu Mihaileanu

Anonim spunea...

Lista lui Schindler este o "capodopera" !The pianist e bun.Restul am notat si iti multumesc.O zi faina !

PETISA spunea...

cu mare placere! si alta data...